main content start,
Christopher Kulendran Thomas, The Finesse (2022), in Kollaboration mit Annika Kuhlmann; Filmstill

In collaboration with Annika Kuhlmann featuring Aṇaṅkuperuntinaivarkal Inkaaleneraam

 

‘How do you tell the story of the losing side of a conflict when history has already been written by the winners?’

– Christopher Kulendran Thomas

 

The exhibition Christopher Kulendran Thomas – Another World at KW Institute for Contemporary Art explores an alternative approach to technology through the prism of the defeated revolutionary struggle for an independent Tamil homeland.

 

During the Sri Lankan Civil War, the de facto state of Tamil Eelam was self-governed by a liberation movement that, in the early years of the World Wide Web, used the internet to coordinate a globally distributed parallel economic system amongst the Tamil diaspora. However, the movement’s political ambitions were eclipsed by a bitter military conflict and the autonomous state they led was brutally eradicated in 2009 by the Sri Lankan government.

 

Developed together with longtime collaborator Annika Kuhlmann, the exhibition features a major new commission, The Finesse (2022), that examines some of the lost legacies of this liberation movement in Kulendran Thomas’ family homeland. The immersive film installation melts pop culture into political science and combines archive footage with AI-generated avatars. The work is choreographed across five monolithic mirrored screens and a projection that spans KW’s first floor gallery to form an architectural hallucination. The Finesse traces the Tamil liberation movement’s attempt to imagine a cooperative economy based on renewable energy, communal ownership and computational coordination. Blurring the boundaries between historical research and a sci-fi proposition for an alternate reality, it looks at how the art, architecture and technology that were lost with the defeat of the de facto state of Eelam could today inform radically different, and constantly shifting, ideas of the future. With parts of the work continually algorithmically generated anew, the film is never quite the same twice.

 

Across the second-floor gallery, KW presents a series of newly commissioned paintings that extend Kulendran Thomas’ use of artificial intelligence technologies. Exhibited alongside ceramic works by Aṇaṅkuperuntinaivarkal Inkaaleneraam, a leading light of the Eelam artistic resistance, the paintings are made using machine-learning algorithms trained on the memetic circulation of art historical influences from the Western canon to Sri Lanka’s post-civil war art world.

 

Bisecting the second-floor gallery is a new variation of Kulendran Thomas’ 2019 video work Being Human which takes the viewer on an elliptical journey around Sri Lanka, from the fallout of the civil war there to the biennial of contemporary art founded in its aftermath. Combining real people’s lived experiences with algorithmically synthesized characters, the film features various guests of the Colombo Art Biennale, as well as a brief appearance from Kulendran Thomas’ uncle, a family hero who established the Centre for Human Rights in Tamil Eelam.

 

Curator: Krist Gruijthuijsen

Assistant Curator: Sofie Krogh Christensen

Standort,

KW Institute for Contemporary Art
Auguststraße 69, 10117 Berlin

Cookies von OpenStreetMap
Mit dem Laden der Karte akzeptierst Du die Datenschutzerklärung von OpenStreetMap.

Telefon,

+49 (30) 24 34 59-69

Fax,

+49 (30) 24 34 59-99

Website,

www.kw-berlin.de/another…

Preise,

Eintrittspreis 10,00 €

Berlin Welcome Card-Inhaber*innen 6,00 €

Der Erwerb von Tickets ist ausschließlich vor Ort und mit Kartenzahlung möglich. 

Preis ermäßigt 6,00 €

Berlin Welcome Card-Inhaber*innen 4,50 €

Freier Eintritt bis einschließlich 18 Jahre, für Freunde der KW und Berlin Biennale und KW Lover*, jeden Donnerstagabend von 18:00–21:00 Uhr für alle Besucher*innen, jeden 1. Sonntag im Monat im Rahmen des Museumssonntag Berlin (bitte buchen Sie ein Ticket für den Museumssonntag über das Buchungssystem vorab. Vereinzelte Tickets stehen vor Ort zur Verfügung), Berechtigungsnachweis-Inhaber*innen (ehemals berlinpass), Bezieher*innen von ALG II, Immatrikulierte Studierende der Weißensee Kunsthochschule Berlin und Universität der Künste Berlin, ICOM Mitglieder und Museumsbund Mitglieder

Zugehörige Veranstaltung

Eintritt

Eintrittspreis

10,00 €

Berlin Welcome Card-Inhaber*innen 6,00 €

Der Erwerb von Tickets ist ausschließlich vor Ort und mit Kartenzahlung möglich. 

Preis ermäßigt

6,00 €

Berlin Welcome Card-Inhaber*innen 4,50 €

Freier Eintritt bis einschließlich 18 Jahre, für Freunde der KW und Berlin Biennale und KW Lover*, jeden Donnerstagabend von 18:00–21:00 Uhr für alle Besucher*innen, jeden 1. Sonntag im Monat im Rahmen des Museumssonntag Berlin (bitte buchen Sie ein Ticket für den Museumssonntag über das Buchungssystem vorab. Vereinzelte Tickets stehen vor Ort zur Verfügung), Berechtigungsnachweis-Inhaber*innen (ehemals berlinpass), Bezieher*innen von ALG II, Immatrikulierte Studierende der Weißensee Kunsthochschule Berlin und Universität der Künste Berlin, ICOM Mitglieder und Museumsbund Mitglieder

Jahreskarte

Für Informationen klicken Sie hier.

Katalog

Service

Veranstalter

Links

Barrierefreiheit

Weitere Ausstellungen

ks: Jimmy DeSana, Self-Portrait, 1985, Copyright Jimmy DeSana Trust; Courtesy Jimmy DeSana Trust und P·P·O·W, New York Rechts: Paul P., Untitled, 2020. Courtesy der Künstler und Maureen Paley, London, Greene Naftali, New York, Cooper Cole, Toronto, und M

Jimmy DeSana & Paul P. – Ruins of Rooms

Luiz Roque, White Year, Video still, 2013. Performer: Glamour Garcia. Courtesy of the artist and Mendes Wood DM, São Paulo/Brussels/Paris/New York © the artist.

Luiz Roque – Estufa

Pia Arke, Selvportræt (Selbstportrait), Fotografie, 1992. Pia Arke, Selvportræt (Selbstportrait), Fotografie, 1992. Courtesy Pia Arke Estate. Privatsammlung, Langzeitleihgabe im Lousiana Museum of Modern Art
© Pia Arke Estate
Pia Arke, Selvportræt (Selbstportrait), Fotografie, 1992. Courtesy Pia Arke Estate. Privatsammlung, Langzeitleihgabe im Lousiana Museum of Modern Art.

Pia Arke – Arctic Hysteria

Xavier Robles de Medina, Snow White and the Seven Dwarfs. Directed by David Hand (supervising a team of sequence directors), Walt Disney Productions, 1937, 2023.
Courtesy the artist and Catinca Tabacaru Gallery. Photo: Marjorie Brunet Plaza.

BPA// Exhibition 2024

Half-Light

In der Nähe

Fertig restaurierte Teilmodelle
© Staatliche Museen zu Berlin, Gipsformerei / Fabian Fröhlich

Dauerausstellung

Bode-Museum

Das Taufbecken von Siena

Geschichte, Restaurierung und Wiederaufstellung eines Gipsmodells

Sonderausstellung

DDR Museum

»Heinz-Jankofsky-Karikaturen-Wettbewerb«

© ARD / Reproduktion: Christian Walther | Diskussion in der Französischen Friedrichstadtkirche am 9. November 1989

Sonderausstellung

Hugenottenmuseum

Nachdenken über eine andere DDR

Visionen von Bürgerbewegungen, Kirche und CDU am Abend des Mauerfalls

Cookie-Richtlinie

Wir verwenden Cookies, um Ihnen ein optimales Website-Erlebnis zu bieten. Durch Klicken auf „Alle Akzeptieren“ stimmen Sie dem zu. Unter „Ablehnen oder Einstellungen“ können Sie die Einstellungen ändern oder die Verarbeitungen ablehnen. Sie können die Cookie-Einstellungen jederzeit im Footer erneut aufrufen. 
Datenschutzerklärung | Impressum

Cookie-Richtlinie

Wir verwenden Cookies, um Ihnen ein optimales Website-Erlebnis zu bieten. Durch Klicken auf „Alle Akzeptieren“ stimmen Sie dem zu. Unter „Ablehnen oder Einstellungen“ können Sie die Einstellungen ändern oder die Verarbeitungen ablehnen. Sie können die Cookie-Einstellungen jederzeit im Footer erneut aufrufen. 
Datenschutzerklärung | Impressum