main content start,
„Der Friede ruft die Gerechtigkeit wieder auf den Plan“ – Abraham Abramsons Medaille auf den Frieden von Amiens im Jahr 1802 befindet sich inhaltlich und chronologisch in medias res der Sammlung „Ius in nummis“. Ein Berliner Medailleur bearbeitet Europäische Themen in einer Zeit, kurz bevor der Cod…
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett, ex Slg. Thomas Würtenberger / Johannes Eberhardt
Auf der Medaille von Robert Arondeaux hält Justitia die Waage in der Hand. Die Kronen wiegen schwerer als Schlange und Schwerter als Symbole der hingerichteten Anführer der Monmouth Rebellion gegen den König. Auf den Postamenten liegen die Köpfe des Herzogs von Monmouth und des Grafen von Argyll.
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett, ex Slg. Thomas Würtenberger / Karsten Dahmen
Diese so genannte Volksmedaille auf die Verabschiedung der Verfassung der Zweiten Französischen Republik ließ 1848 brandaktuelle, durch in Bild und Schrift ins Zinnrelief gesetzte Informationen von Hand zu Hand gehen. Als Symbol für die Verfassung wurde Justitia, die Personifikation der Gerechtigke…
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett, ex Slg. Thomas Würtenberger / Karsten Dahmen
Dieser sächsische Rechenpfennig aus der zweiten Hälfte des 16. Jahrhunderts stellt auf der Kehrseite die Begriffe „Richten“ und „Gerechtigkeit“ den Eigenschaften „Hass“ und „Neid“ gegenüber. Bezug genommen wird auf das Alte Testament (DEVTE/RONOMIAM / XVII). Die Vorderseite zeigt Justitia.
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett, ex Slg. Thomas Würtenberger / Johannes Eberhardt
Der Medailleur Jacques-Antoine Dassier setzte 1753 Charles de Montesquieu ins Medaillenrund. In dessen Hauptwerk „De l’Esprit des lois“ von 1748 entfaltete er eine Theorie der Gewaltentrennung, die erheblichen Einfluss auf die Entwicklung des modernen Verfassungsstaates hatte.
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett, ex Slg. Thomas Würtenberger / Karsten Dahmen
Kriegerische Siegessymbolik und ein gehöriger Schuss Antikenrezeption beschwören die Einheit auf dieser Zinnmedaille von August Neuss auf die Eröffnung des ersten deutschen Parlaments im Jahre 1848: „DIE EINTRACHT FÜHRTE DAS VOLK ZUM SIEG“. Die keineswegs seltene Medaille zeigt die Spuren einer lan…
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett, ex Slg. Thomas Würtenberger / Johannes Eberhardt
Der silberne Nachguss zur Prägemedaille von Georg Hautsch aus der Zeit um 1700 erklärt sich durch die Popularität dieses Mediums. Hier waren es Moses und die Zehn Gebote, die im beständigen Kleinrelief von Hand zu Hand gingen. Von alttestamentlicher Gesetzgebung bis zu den Menschenrechten begegnen …
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett, ex Slg. Thomas Würtenberger / Johannes Eberhardt
Eduard Rettenmaier porträtierte in der Zeit um 1918–1923 Marie Munk, die als erste Frau in Preußen zur Assessorin ernannt wurde. Danach war sie als reichsweit zweite Rechtsanwältin tätig und wurde 1929 zur ersten (oder zweiten – das ist umstritten) Berufsrichterin Deutschlands ernannt. Sie war Mitb…
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett, ex Slg. Thomas Würtenberger / Johannes Eberhardt
Gipsmodell der Bronzemedaille: Die bislang jüngste Kunstmedaille der Sammlung Würtenberger wurde 2022 von Marianne Dietz geschaffen. Sie porträtiert mit Thomas Würtenberger den Freiburger Staatsrechtler und Schenker der Sammlung „Ius in nummis“ an das Münzkabinett.
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett / Bernhard Weisser

The major new acquisition “Ius in nummis: The Thomas Würtenberger Collection” provides both the occasion and material for this special exhibition by the Münzkabinett at the Bode-Museum.

The breadth of Tomas Würtenberger’s “Ius in nummis” collection is unique. Gathered together over half a century, it comprises more than 3,000 objects – primarily medallions and a smaller number of coins – focussing on the modern legal history of Western Europe, though with an increasingly global perspective in more recent years. As such, every object in the collection opens a window onto a piece of legal history.

Iūs, iūris means, among other things, “law”. Rules and laws provide order and have been a pervasive part of the everyday lives of human beings for millennia. And yet, the terms law and justice describe a dynamic field of contested activity. Legal actions and conceptions issue from individuals. Whether or not a state is guided by the rule of law, by a constitution or an unjust and capricious system of domination are consequences of the value systems people live by. Legal historians draw on a diverse range of sources to explore events such as the passing of legislation and legal acts, but also the influence of individual legal personalities and cultures.

Nummus -ī refers to coins and currency, but it has also come to refer to a related medium: the medallion. For legal archaeology, this medium provides a fertile primary source. From Moses through to the declaration of human rights, the art of medallions opens up a vast panorama of how the law has been visually framed throughout history.  

The exhibition Ius in nummis: A Survey of the Collection in Twelve Parts

As the new custodians of the Würtenberger collection, the Münzkabinett has set itself the task of preserving the artefacts that comprise it and making them accessible to the public. Since 2020, staff have been working to digitally document the collection, which is the first step in systematically exploring this valuable cultural asset. The exhibition, catalogue and accompanying programme all have their fingers on the pulse of current research into this important new acquisition. First up, the overarching theme of this special collection “Ius in nummis” will be presented. Moving forward though, the project will also explore the potential forms of knowledge that numismatic sources can provide for the history of the law.

The numismatic objects that have been preserved throughout history provide a near complete picture of a cultural practice that has become a central part of human life. Depending on their materiality and number, these objects can be highly exclusive or common to everybody, visually capturing a plethora of people, objects and events. As mobile and lasting media, medallions can move from person to person, transcending political, religious and cultural barriers. And sometimes, the surfaces of these handheld monuments tell fascinating stories about the histories of these objects.

The exhibition provides audiences with a framework to help them navigate their way through this thematically, geographically, and temporally diverse collection. Each of the twelve sections of the show focus on different themes, and together provide an overview of the collection. From symbols, individuals, structures, institutions, all the way through to revolutions and constitutional questions, medallions always provide points of comparison with current issues.

Contemporary Perspectives on Issues of Law and Justice

To accompany the exhibition, the Berlin Medailleurkreis has put together a special edition of medallions for Ius in nummis. Contemporary perspectives on the major questions and minutiae of the law and justice comment on the themes of the exhibition through medallions. Both the Berliner Berliner Medailleurkreis and members of the Deutsche Gesellschaft für Medaillenkunst have contributed to this special feature.

Exhibition Publication

A catalogue will be published to accompany the exhibition.


A special exhibition by the Münzkabinett of the Staatliche Museen zu Berlin

Opening hours,

  • 1. January 12:00 - 18:00
  • 8. March 10:00 - 18:00
  • 3. October 10:00 - 18:00
  • 24. December closed
  • 25. December 10:00 - 18:00
  • 26. December 10:00 - 18:00
  • 31. December closed

Location,

Bode-Museum
Am Kupfergraben, 10178 Berlin

Third-party OpenStreetMap cookies
By loading the map, you accept OpenStreetMaps' privacy policy of OpenStreetMap.

Telephone,

+49 (30) 266 42 42 42

Website,

www.smb.museum/en/exhibi…

Email,

[javascript protected email address]

Prices,

Admission price 12,00 €

Bode-Museum.

Reduced price 6,00 €

Buy ticket

Related Events

Tickets

Admission price

12,00 €

Bode-Museum.

Reduced price

6,00 €

Booking Telephone

+ ()

Buy ticket

Catalog

Services

Service Telephone

+49 (30) 266 42 42 42

Organizer

  • Münzkabinett

Links

Accessibility

More Exhibitions

Der zweite Blick: Spielarten der Liebe
© Staatliche Museen zu Berlin, Bode Museum

The Second Glance: All Forms of Love

Kaiser-Friedrich-Museum in der Nacht, Detail, 1930, Fotopostkarte
© Staatliche Museen zu Berlin / Zentralarchiv

Plain Talk

About the History of the Bode-Museum

Der zweite Blick: Frauen
© Staatliche Museen zu Berlin

The Second Glance: Women

Donatello, Madonna und Kind (Die Pazzi Madonna), Detail, ca. 1420
© Staatliche Museen zu Berlin, Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst / Antje Voigt

Unlocking Christian Art

Fälschung für den Geldumlauf eines preußischen Doppeltalers, Detail, 1840
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett / Franziska Vu

Sticky Fingers – Counterfeit Coins

The Dark Side of Numismatics

Fertig restaurierte Teilmodelle
© Staatliche Museen zu Berlin, Gipsformerei / Fabian Fröhlich

The Baptismal Font from Siena

History, Restoration and Reinstallation of a Plaster Cast Model

Christus der Erbarmer, Detail, Ikone / Glasmosaik in Wachsgrund, auf Holz (um 1100)
© Staatliche Museen zu Berlin, Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst/ Jörg P. Anders

Late Antique and Byzantine Art

Das heilende Museum. Achtsamkeit und Meditation im Kunstraum
© Hahn + Hartung

The Healing Museum

Mindfulness and Meditation in the Gallery

Paul Klee, Angelus Novus, 1920, Öltransfer und Aquarell auf Papier, 318 x 242 mm, Geschenk von Fania und Gershom Scholem, Jerusalem; John Herring, Marlene und Paul Herring, Jo Carole und Ronald Lauder, New York
© Foto © Israel Museum, Jerusalem, Elie Posner

The Angel of History

Walter Benjamin, Paul Klee and the Berlin Angels 80 Years After WWII

Abukir, Griechenland, 1. Hälfte 3. Jh. n. Chr.
© Staatliche Museen zu Berlin, Münzkabinett / Lutz-Jürgen Lübke

Coins and Medals

Ansicht der Sammlungspräsentation mit der „Tänzerin“ von Antonio Canova
© Staatliche Museen zu Berlin, Bode-Museum / Wolfgang Gülcker

Sculpture and Painting 13th-18th Century

Sandro Botticelli, Gemälde des Giuliano de' Medici, 1478
© Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie / Christoph Schmidt

The Pazzi Conspiracy

Power, Violence and Art in Renaissance-Era Florence

“Playful GDR - toy classics from the East”
© DDR Museum
Two children with toys

Special exhibition

DDR Museum

Playful GDR - toy classics from the East

A look at our collection

Yoko Ono
© Yoko Ono. Courtesy: Yoko Ono. Foto / Photo: Chris Floyd

Special exhibition

Intersection Friedrichstraße / Torstraße

Yoko Ono. TOUCH

n.b.k. Billboard

Röntgenaufnahme der zentralen Figur des Lamas im Gungervaa (mongolischer Holzschrein)
Stiftung Humboldt Forum im Berliner Schloss, Staatliche Museen zu Berlin, Ethnologisches Museum, Foto: Christoph Schmidt
Röntgenaufnahme der zentralen Figur des Lamas im Gungervaa (mongolischer Holzschrein)

Special exhibition

Humboldt Forum

Conservation in Dialogue

Near by

Gefühlsdinge
(c) Centrum Judaicum

Special exhibition

New Synagogue Berlin – Centrum Judaicum

Emotional things

How to Listen to Objects?

Claude Monet, Waterloo Bridge, Detail, 1903
© The Scharf Collection, Ruland Photodesign

Special exhibition

Alte Nationalgalerie

The Scharf Collection

Goya – Monet – Cézanne – Bonnard – Grosse

Blick in die Treppenhalle des Neuen Museums
© Staatliche Museen zu Berlin, Ägyptisches Museum und Papyrussammlung / Rendering: Studio Michael Müller

Special exhibition

Neues Museum

Dioscuri – The Given Day

© DHM

Special exhibition

German Historical Museum

On Displaying Violence: First Exhibitions on the Nazi Occupation in Europe, 1945-1948

Gebete an die Sonne, Detail, 1976, Ali Seliem (1948- ), Wolle
© Ramses Wissa Wassef Art Center, Kairo, Ägypten

Special exhibition

James-Simon-Galerie

Threads of Egyptian Life

Tapestries from the Ramses Wissa Wassef Art Center in Cairo

Blick in die Kuppel der Rotunde des Alten Museum
© Foto: Johannes Laurentius

Special exhibition

Altes Museum

Founded on Antiquity

Berlin's First Museum

This form can be used to report content on Museumsportal Berlin that violates the EU Digital Services Act (DSA).

Report content

Cookie-Policy

We use cookies to provide the best website experience for you. By clicking on "Accept tracking" you agree to this. You can change the settings or reject the processing under "Manage Cookies setup". You can access the cookie settings again at any time in the footer.
Privacy | Imprint

Cookie-Policy

We use cookies to provide the best website experience for you. By clicking on "Accept tracking" you agree to this. You can change the settings or reject the processing under "Manage Cookies setup". You can access the cookie settings again at any time in the footer.
Privacy | Imprint